Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(1)
Forma i typ
Filmy i seriale
(1)
Dostępność
wypożyczone
(1)
Placówka
Mediateka (ul. Warszawska 11/13)
(1)
Autor
Borowski Henryk (1910-1991)
(1)
Kijowski Andrzej (1928-1985)
(1)
Kotkowski Andrzej (1940-2016)
(1)
Krakowska Emilia (1940- )
(1)
Olbrychski Daniel (1945- )
(1)
Olszewska Izabella (1930- )
(1)
Opaliński Kazimierz (1890-1979)
(1)
Perepeczko Marek (1942-2005)
(1)
Pszoniak Wojciech (1942- )
(1)
Płatek Krzysztof
(1)
Radwan Stanisław (1939- )
(1)
Stoor Mieczysław (1929-1973)
(1)
Wajda Andrzej (1926-2016)
(1)
Walczewski Marek (1937-2009)
(1)
Willman Anna
(1)
Wybult Tadeusz (1921-2004)
(1)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(1)
Ziętek Ewa (1953- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Przynależność kulturowa
Film polski
(1)
Temat
Wyspiański, Stanisław (dramaturg, poeta, malarz ; 1869-1907)
(1)
Temat: dzieło
Wesele
(1)
Temat: czas
1801-1900
(1)
Gatunek
Film fabularny
(1)
Film historyczny
(1)
Lektura z opracowaniem
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Melodramat
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
DVD
W koszyku
Wesele / reżyseria Andrzej Wajda ; scenariusz Andrzej Kijowski. - Warszawa : Best Film CO. : Studio filmowe Perspektywa : Wydawnictwo Mediaprofit, Copyright 2006. - 1 dysk optyczny (DVD) (102 min) : dźwiękowy, kolorowy ; książka : 71, [1] strona : 20 cm .
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Omówienie Lektury Szkolnej + Film ; 5)
Oryginalny film wyprodukowano w 1972 r. Premiera filmu w 1973 r.
Na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego pt.: Wesele.
Zawiera omówienie lektury szkolnej + film
Mistrzowska adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego, dokonana przez Andrzeja Wajdę.
Odpowiedni klimat epoki został stworzony poprzez kolorystykę, scenografię, kostiumy, ale również, a może przede wszystkim przez muzykę. Mistrz Wajda w doskonały sposób obsadził w rolach aktorów, którzy stworzyli niezapomniane, wręcz życiowe kreacje. Obraz jest przesiąknięty charakterystyczną dla Wyspiańskiego symboliką, tajemniczością i niejednoznacznymi postaciami. "Wesele" to lektura obowiązkowa dla każdego Polaka. "Wesele" Andrzeja Wajdy uchodzi w polskim kinie za szczytowe dokonanie modelu "twórczej adaptacji klasyki literackiej". Autor "Popiołu i diamentu" wykreował na ekranie świat wierny temu opisywanemu przez Wyspiańskiego, realizując się jednak pod względem artystycznym - stworzył własną, niepowtarzalną poetykę tej niezwykłej, dualistycznej opowieści. O tej dwoistości mówi sam reżyser w niezwykle interesujących dodatkach umieszczonych na płycie, wspominając pierwowzór jednego ze swoich najlepszych filmów: "Łączy on w sobie w jakiś niezwykły sposób opis prawdziwego wesela, którego Wyspiański był świadkiem późną jesienią 1900 roku, z całą problematyką filozoficzną, historiozoficzną i wolnościową, bliską w tym czasie polskiemu społeczeństwu". Film na początku cechuje niezwykła dynamika - tak charakterystyczna dla późniejszej, genialnej "Ziemi obiecanej". Marcel Martin, dziennikarz paryskiego "Ekranu", porównuje nawet siłę bijącą z ekranu do diabelskiej rakiety. Rytm przez nią narzucony uzyskany został dzięki mistrzowskim zdjęciom Witolda Sobocińskiego - jego kamera bawi się wraz z zebranymi gośćmi, rzuca się za nimi w szaleńczy taniec, kręci dookoła nich. Rytm wypowiadanych przez weselników kwestii zgodny jest z rytmem ludowej muzyki. W pewnym momencie dostajemy zawrotu głowy tak, jakbyśmy sami uczestniczyli w przedstawianych wydarzeniach. Od momentu, kiedy nieświadoma niczego młoda para - za namową Poety - zaprosi do domu chochoła - bohaterowie oślepieni zostaną przez światła, ich oczom ukażą się wizje o takiej intensywności, jakiej nigdy nie udało się uzyskać ani przedtem, ani później na ekranie. Wybitne kreacje stworzyli tu Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki i Bożena Dykiel, przeszywającą muzykę skomponował Stanisław Radwan. Należy podkreślić, że polskiego filmu o takich emocjach i tak wspaniałej stronie wizualnej szukać próżno.
Początek XX wieku. Wesele krakowskiego inteligenta i dziewczyny z ludu. Na jeden wieczór wiejska chata staje się Polską w mikroskali. Są tu młodzi i starzy, panowie i chłopi, artyści i krakowscy mieszczanie. Razem bawią się w oparach alkoholu przy ogłuszającej muzyce wiejskiej kapeli. Tylko Wyspiański jest trzeźwy. Nie pije wódki, bo go po niej "boli głowa". Stoi w kącie, patrzy i słucha. I tak rodzi się jedno z największych arcydzieł polskiej literatury. Tak rodzi się Wesele - tekst pełen symboli i odwołań do tragicznej polskiej historii. Utwór, w którym realizm łączy się z fantastyką, humor z tragizmem, publicystyka z filozofią, literatura z polityką. W bezlitosny sposób obnażający stan narodowego ducha, ukazujący dramatyczną niemoc polskich elit.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Mediateka (ul. Warszawska 11/13)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Dramat filmowy (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej